kenniscentrum

- Wet Bescherming Persoonsgegevens -

ARTIKELEN

Kenniscentrum
Informatie
Diensten
Advisering
Helpdesk
Online scan
Artikelen
Links
WBP-begrippen
FAQ
Contact

Persoonsgegevens verliezen identiteit

Als u persoonsgegevens verstrekt doet u dit voor een bepaald doel. Dit doel kan bijvoorbeeld zijn voor een product of een dienst. Dat er veel meer gebeurt met persoonsgegevens dan u denkt is af te leiden in de hoeveelheid bestanden waarin uw gegevens voorkomen, wel 6 á 700 bestanden! Dat deze bestanden door technologische ontwikkelingen kunnen worden gekoppeld, verbaast u niets. Alleen verbaast het u wel als u ongewenste post krijgt op uw naam waarvan u zeker weet dat u nimmer hiervoor uw toestemming hebt gegeven.

Voor het verwerken, bewerken, et cetera, van persoonsgegevens zijn er vanaf 1 september 2002 een aantal duidelijk spelregels gekomen die voor bedrijven en overheden van groot belang zijn. Zo zijn er meer plichten gekomen voor bedrijven en overheden en meer rechten gekomen voor de betrokkene. Om deze spelregels te bekrachtigen, heeft het toezichthoudend orgaan, het College Bescherming Persoonsgegevens, een aantal maatregelen (sancties) achter de hand indien bedrijven en/of overheden zich niet houden aan de spelregels beschreven in de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Dé bedrijven die zich na 1 september 2002 houden aan de spelregels zullen de bedrijven die zich niet houden aan de spelregels onbewust in het daglicht zetten. Een bedrijf die de privacyrichtlijnen krachtens de Wet Bescherming Persoonsgegevens heeft geregeld stelt ook deze eis aan andere bedrijven waarmee hij activiteiten ontplooit. Een bedrijf dat zich bezig houdt met outsourcing van haar salarisadministratie, verwacht dat het bedrijf dat deze salarisadministratie op zich neemt de werkzaamheden geheel volgens de richtlijnen van de Wet Bescherming Persoonsgegevens verricht. Ook betrokkenen kunnen bedrijven manen tot een correcte verwerking van persoonsgegevens. Indien de betrokkene het gevoel heeft dat er onjuist wordt omgegaan met zijn/haar persoonsgegevens, gebruikt de betrokkene zijn/haar rechten, namelijk recht tot inzage, correctie, verwijdering, et cetera. Bijvoorbeeld inzage: Indien een betrokkene eist om inzage te krijgen over de verwerking van zijn/haar persoonsgegevens, dienen bedrijven en overheden dit te verstrekken inclusief de verstrekking naar derden met een duidelijke onderbouwing. Dit betekend dat de betrokkene waarneemt aan wie zijn/haar persoonsgegevens zijn verstrekt. Als laatste voorbeeld kan ook het College Bescherming Persoonsgegevens ingrijpen in bedrijven en overheden naar aanleiding van een klacht van een bedrijf of betrokkene over een incorrecte verwerking van persoonsgegevens.

De Wet Bescherming Persoonsgegevens behoeft dus een hoge prioriteit binnen bedrijven en overheden. Verwacht wordt dat privacyschendingen in toenemende mate in de publiciteit zullen komen. Wordt je gepakt, dan betekend dit ongewenste publicaties en aantasting van de goede naam. Aan de verantwoordelijke de keus: gokken of dokken!

Reinier M.R. Sewalt


Ruchtbaarheid voorkomt narigheid

Op verschillende plaatsen in huis en op het werk kom je gegevens tegen. Deze gegevens behoren toe aan personen. Een persoon die zijn gegevens ergens achterlaat wil dat er met deze gegevens nauwkeurig wordt omgegaan……..echter, gebeurt dit ook?

Loopt u als verantwoordelijke maar eens door uw bedrijf en besteed eens aandacht aan een afdeling, wat valt u op? Een hoop persoonsgegevens op kladblaadjes, in prullenbakken, in agenda's, op losse bladen, in gsm's, in kaartenbakken, in e-mail's, op faxen, uit printers, et cetera. Als u nu heel eerlijk bent, voldoet u dan met betrekking tot dit gedeelte aan de privacy richtlijnen zoals opgesteld in de Wet Bescherming Persoonsgegevens? Indien u dergelijke zaken constateert binnen uw bedrijf, dient u zich af te vragen of het niet verstandig is om het bewustzijn van uw medewerker op het gebied van de privacy te verruimen. Doordat medewerkers als visitekaartje fungeren naar de buitenwereld toe is het van groot belang dat zij zich houden aan de opgestelde regels, waartoe ook de privacyreglementen in zijn verwerkt.

Alleen de Wet Bescherming Persoonsgegevens implementeren en borgen is niet afdoende. Denkt u toch ook maar eens aan het voorlichten van uw management, medewerkers en de betrokkenen zelf.

Reinier M.R. Sewalt

© 2002-2009 Kenniscentrum WBP